To wspaniale móc obserwować, jak wiele osób docenia znaczenie jakości relacji między ludźmi dla ich osobistego dobrostanu. W szczególności jakości więzi, które łączą dzieci z nami i nas z dziećmi. Jak wiele osób rozumie, że przyroda to nie tylko zbiór organizmów, ale gęsta i delikatna sieć łączących je procesów. A traktowanie jakiegokolwiek życia mechanicznie – przynosi cierpienie.
Nieraz jednak pojawiają się trudności.
Bywa, że odzywają się w nas stare odruchy lub nawyki myślowe i językowe, których potem żałujemy. Lub też nie jest nam łatwo rozmawiać z ważnymi dla nas osobami o tym, dlaczego bliskie jest nam relacyjne, procesualne i organiczne (a nie mechaniczne) podejście do życia naszego, innych a także świata. Może czujecie, że przydałyby się Wam odpowiednie sformułowania, precyzyjne pojęcia, dostęp do szerszego kontekstu Waszych przekonań?
Pomocny w tym może być proponowany przeze mnie warsztat.
Kim jestem i czym się zajmuję
Nazywam się Bogdan Ogrodnik i jestem doktorem filozofii. Mam 62 lata i odczuwam wielką przyjemność i satysfakcję, że udało mi połączyć i twórczo zsyntezować wiele wątków wypełniających moje wcześniejsze życie. Kluczowe rolę odegrała w tym filozofia procesu, którą studiowałem, rozwijałem i stosowałem w swoim życiu i edukacji dzieci i dorosłych. Chcę podzielić się tym z Wami.
W porządku chronologicznym wymieniam główne kamienie milowe mojego rozwoju: fizyka teoretyczna (cząstki elementarne), rodzina i dwójka dzieci, buddyzm (kilka lat opieki nad Zendo Pierwszego Kroku w Katowicach i zainicjowanie przekształcenia go w Śląską Szkołę Zen), biologia (badania nad morfogenezą roślin), filozofia przyrody (ontologia czasu, metafizyka procesu), budowa Śląskiego Ogrodu Botanicznego, spotkanie Mai – mojej partnerki i przewodniczki w świecie czujących istot, edukacja (Pracownia Edukacji Żywej, szkoła demokratyczna w Tychach – Wolna Szkoła Dzika, praca na rzecz dzieci, rodzin i innych czujących istot), psychologia rozwojowa (konsultacje rodzinne, Instytut Dziecko-Więź-Natura). Więcej o mnie dowiecie się stąd: https://pez.org.pl/zespol/
Kogo zapraszam do udziału w warsztacie?
Zapraszam rodziców sympatyzujących z rodzicielstwem bliskości, terapeutów i terapeutki, psycholożki i psychologów, nauczycielki i nauczycieli, edukatorów i edukatorki, pedagogów i pedagożki i inne osoby, które prywatnie lub zawodowo chcą poczuć, że można bardziej świadomie płynąć przez Życie. To znaczy nie tylko mieć intuicję dotyczącą tego, co płynne i relacyjne w naszych związkach – ale i rozumieć, jak niezwykłe jest ich organiczne połączenie.
Zapraszam osoby, które chcą nadać swoim przekonaniom dotyczącym znaczenia procesualności, relacyjności, itd. większej spójności i wyrazistości. Chcą wzmocnić swoje przekonanie o jego adekwatności nie tylko w zakresie prywatnych czy zawodowych doświadczeń – ale w szerszej perspektywie, jaką oferuje nauka czy filozofia. Chcą także poznać i wypróbować metody i narzędzia pomagające w interpretacji codziennych (w tym zawodowych) doświadczeń, dostosowane do procesualnego, relacyjnego i organicznego charakteru tego, co nam się przydarza.
Filozoficzny kontekst warsztatu
Każdy organizm ma w sobie jakiś rodzaj “pamięci”, jakąś reprezentację (opis) świata, z którego powstał i w którym przyszło mu żyć. Im bardziej jest ona adekwatna do świata – tym organizm lepiej radzi sobie z tym, co go spotyka.
My ludzie, oprócz pamięci genetycznej i epigenetycznej – mamy także w sobie coś, co powstaje w nas od pierwszych dni życia na podstawie naszych doświadczeń (także językowych), interakcji ze światem oraz ich interpretacji. Ten skomplikowany twór można nazwać wewnętrznym obrazem świata. Światoobraz ten można częściowo zwerbalizować, a więc możemy sprawdzić jego adekwatność. Można w nim odnaleźć najważniejsze elementy kompozycyjne tj. podstawowe pojęcia, przekonania, którymi opisujemy nas samych i świat. To zadanie głównie filozofii, ale też szeregu nauk (fizyka, biologia, psychologia, itd).
Tematyka warsztatu, który proponuję, lokuje się na pograniczu filozofii i jej zastosowań w różnych obszarach życia codziennego. Sprawdzimy wspólnie, na przykładach wziętych z życia codziennego, adekwatność dwu opozycyjnych systemów pojęć.
Pierwszy z nich jest anachroniczny ale powszechnie występujący i obecny w naszym odruchowym opisie i interpretacji świata. Opiera się o zdroworozsądkowe pojęcia: substancji, cechy i mechanizmu.
Drugi – w którym podstawowymi pojęciami są: proces, relacja (czucie), organizm – stał się wszechobecny w naukowym opisie świata, chociaż długo funkcjonował w (nieraz głębokim) cieniu tego pierwszego. Niestety nowoczesny procesualizm nie ma jeszcze językowo i kulturowo wypracowanego sposobu i powszechnie przyjętego opisu oraz interpretacji tego, co nas na co dzień spotyka. Twórcą tego syntetycznego opisu znanego nam świata dostępnego w doświadczeniu osobistym, naukowym i estetycznym jest Alfred North Whitehead.
Dlaczego warto wziąć udział w warsztacie
Po ukończeniu warsztatu:
Kiedy i gdzie się spotykamy
Wiosenne edycje warsztatu:
Warsztat jest dwudniowy (łącznie 12 godzin).
Zarówno w sobotę, jak i w niedzielę spotykamy się o godz. 10.00 i kończymy spotkanie o godz. 16.00. W międzyczasie odbędą się przerwy o łącznej długości ok. jednej godziny.
Jak się zgłosić
Jeżeli chcesz wziąć udział w warsztacie – napisz na adres: zaczarowanylas.pez@gmail.com.
Otrzymasz maila z informacją, czy jest dla Ciebie miejsce. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnego zadatku.
Ile to kosztuje?
Koszt udziału w warsztacie wynosi 600 zł.
Po otrzymaniu informacji o przyjęciu na warsztat, w ciągu 3 dni proszę o wpłatę na konto bezzwrotnego zadatku w wysokości 200 zł (można też od razu wpłacić całą kwotę 600 zł). Pozostałą kwotę (400 zł) proszę wpłacić najpóźniej na trzy dni przed rozpoczęciem warsztatu.
Dane do przelewu:
BNP Paribas Bank Polska S.A. o/Mikołów 10 1600 1462 1025 2606 1000 0001, odbiorca: Pracownia Edukacji Żywej ul. Kopernika 14, 40-064 Katowice, tytuł przelewu: Płynąc przez Życie.
Podczas warsztatu Uczestniczki i Uczestnicy będą mieć dostęp do kącika kawowego i przekąsek.