O Fundacji

Pracownika Edukacji Żywej

Skąd nasza nazwa?

Pracownia

Bo naszym celem jest praca z ludźmi na rzecz ludzi, na rzecz zwierząt i roślin. Po wielu latach poszukiwań stworzyliśmy odpowiednie do realizacji tego celu programy rozwojowo-edukacyjne dla dzieci, rodziców, edukatorów, które cały czas sprawdzamy i udoskonalamy.

Edukacji

Edukacja, jest rozumiana przez nas jako jeden z procesów adaptacyjnych do świata, w którym przyszło nam żyć: wpierw do Natury, z której wyłoniliśmy się a potem do Kultury, która wyłoniła się z nas. Edukacja dzieci wymaga obecności wrażliwej Przewodniczki lub Przewodnika, którzy respektując Naturę widzą kierunek wędrówki i potrafią tam poprowadzić tych, którzy im zaufają.

Żywej

Dlaczego edukacja żywa? Dlatego, że po pierwsze edukacja to żywy proces splatający się w organizmie z wieloma innymi procesami psychofizycznymi, a po drugie, bliskie jest nam to, co mówi Alfred North Whitehead: Jest tylko jeden przedmiot edukacji i jest to Życie we wszystkich jego przejawach.

Wizja i misja

Zobacz, jakie cele i misja towarzyszą Fundacji Pracowni Edukacji Żywej.
  • Twórcza adaptacja dzieci i rodzin do świata i zmian w nim zachodzących, to główny cel powołania Pracowni Edukacji Żywej. Drogą do jego realizacji są odpowiednio zaprojektowane warsztaty rozwojowo-edukacyjne.
  • Świat współczesnego człowieka to również przyroda. Od bardzo niedawna kultura i technika stały się środowiskami „naturalnymi” człowieka (antroposferą), ale to właśnie środowisko przyrodnicze ukształtowało psychofizyczną strukturę człowieka i jego najważniejsze potrzeby. Jeżeli przerwane zostaną procesy adaptacyjne młodego ludzkiego organizmu do biosfery, to pojawią się liczne dysfunkcje na poziomie fizycznym i psychicznym. Taką diagnozę stawia współczesności Richard Louw i nazywa ją Zespołem Braku Kontaktu z Naturą (Nature Deficyt Disorder). W pełni akceptujemy tę linię myślenia, a nasze programy mają temu przeciwdziałać.
  • Budowanie i wzmacnianie w ludziach (a zwłaszcza w dzieciach) silnej i dojrzałej więzi z przyrodą jest niezbędne, aby mogli oni rozwijać się w sposób pełny i zrównoważony, a przyroda była przez nich skutecznie chroniona. Tylko autentyczna, wewnętrzna motywacja ludzi widzących w przyrodzie autonomiczną wartość doprowadzi do jej rzeczywistej ochrony.
  • Zrównoważone współistnienie wszystkich form życia. Nasze warsztaty dla rodzin i dzieci mają przygotowywać ludzi do kształtowania swego środowiska w sposób, który to umożliwia. Poszukujemy najlepszych, najbardziej skutecznych metod, aby te cele osiągnąć.
  • Włączenie relacji międzyludzkich w sieć życia. Każdy z nas jest częścią sieci powiązań. Nie tylko na poziomie biologicznym, jako jeden z fragmentów przyrody, ale i na poziomie społecznym. Jako elementy tych sieci, nieustannie wchodzimy w relacje. Pomiędzy ludźmi (w rodzinie, w związkach, pomiędzy przyjaciółmi, znajomymi i nieznajomymi), pomiędzy ludźmi i zwierzętami, ludźmi i pozostałą częścią przyrody. Nasza podejście ma służyć pogłębianiu, polepszaniu tych relacji. Tak, aby chroniły i wzbogacały one całą sieć życia.
  • Funkcjonowanie człowieka w środowisku zdrowych relacji międzyludzkich. Niezmiernie istotnym elementem budowania związków autentycznych i satysfakcjonujących dla wszystkich są sposoby komunikacji. Korzystamy między innymi z dorobku teorii przywiązania (John Bowlby, Gordon Neufeld), psychologii humanistycznej (Carl Rogers), podejścia Porozumienia Bez Przemocy (Marshall Rosenberg), neurobiologii interpersonalnej (Daniel Siegel, Peter Fonagy).
  • Pokazywanie ludziom wartości przyrody we wszystkich jej przejawach. Jednym z naszych celów jest ochrona nie tylko pierwotnej, dzikiej przyrody, ale również tej mniej lub bardziej przekształconej i zdegradowanej. To ona dominuje w naszym otoczeniu i w naszym bezpośrednim doświadczeniu. O ile większość ludzi przyjmuje do wiadomości i rozumie (choć niekoniecznie czuje) potrzebę ochrony rzadkich, ginących gatunków i zbiorowisk – to już przyroda przekształcona nie jest zwykle przez ludzi postrzegana jako wartościowa i potrzebna. Chcemy to zmieniać, chcemy pokazywać, że przyroda (życie) jest wartością samą w sobie.
  • Pomoc zwierzętom, zarówno dzikim, jak i udomowionym. Zdajemy sobie jednak sprawę, że chcąc rzeczywiście i długofalowo polepszyć los zwierząt – absolutnie niezbędna jest praca z ludźmi, z ich postawami i postrzeganiem świata.
Tworząc programy edukacyjne, realizując je, sprawdzając ich skuteczność poprzez ewaluacje i badania naukowe współpracujemy z różnymi ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą.

WSPÓŁPRACA

Szkoły i przedszkola

Wyjątkową wagę przywiązujemy do współpracy z przedszkolami i szkołami publicznymi.

Po pierwsze cenimy sobie możliwość zaprezentowania naszych propozycji szkołom i nauczycielom, ale przede wszystkim dzieciom i młodzieży.

Po drugie staramy się pomóc współczesnej szkole na wiele sposobów. Na początku proponujemy nasze sprawdzone już zajęcia i programy, ale najchętniej wypracowujemy formy i zakres współpracy z samymi nauczycielami, z dziećmi i młodzieżą.

Do tej pory współpracowaliśmy z ponad 30 szkołami publicznymi z pięciu gmin śląskich.

Szczególnie bliskie jest nam także wspieranie przedszkoli i szkół niepublicznych oraz grup dzieci pozostających w edukacji domowej.

Zaproszono nas do prowadzenia cyklicznych zajęć między innymi w:

Od 1 stycznia 2017 do czerwca 2018 roku prowadziliśmy szkołę demokratyczną założoną przez Stowarzyszenie Wolna Edukacja z Tychów. Jej obecna nazwa to Wolna Szkoła Dzika, Szkoła Demokratyczna w Tychach prowadzona przez Fundację Dziką. Oczywiście nadal mamy bliski kontakt ze Szkołą Dziką.  

Regularnie też wychodziliśmy z dziećmi przedszkola Blisko Dziecka i Natury w Żorach.

Prawie od początku istnienia Szkoły Montessori w Kętach organizowaliśmy cotygodniowe wyjścia dzieci klasy wczesnoszkolnej i dzieci starszych do lasów rozciągających się wzdłuż Soły.


Organizacje pozarządowe

Nie wyobrażamy sobie realizacji naszych celów bez współpracy z organizacjami pozarządowymi. Niektóre z nich, jak Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”, Stowarzyszenie Centrum Społecznego Rozwoju czy Fundacja Parku Śląskiego, bardzo nam pomogły „stanąć na nogi” w początkowym, trudnym okresie naszej działalności.