Praktyczne szkolenie dla zespołów edukacyjnych (nauczycielek, nauczycieli, edukatorek i edukatorów)
Warsztat obejmuje 12 godzin spędzonych w otoczeniu przyrodniczym, zlokalizowanym jak najbliżej placówki. Jest też możliwa opcja wyjazdowa w Beskid Żywiecki, do naszej bazy szkoleniowej w Gospodarstwie Agroturystycznym “Piotr” w Sopotni Wielkiej.
Zakres szkolenia
W trakcie warsztatów przedstawimy i przećwiczymy podejście do leśnej edukacji, oparte o autorską koncepcję zdarzenia edukacyjnego, w którym przeplatają się procesy edukacyjne, rozwojowe i wspierające dojrzewanie dziecka. Koncepcja ta, po jej opracowaniu, była sprawdzana i rozwijana przez 10 lat w różnych kontekstach (przedszkolnych, szkolnych, spotkań wielorodzinnych, spotkań z dorosłymi itp.), w szczególności w edukacji przyrodniczej. Opis i rezultaty były publikowane w wydawnictwach naukowych krajowych i zagranicznych.

Model zdarzenia edukacyjnego działa najlepiej, gdy dziecko już wcześniej zbudowało bliską relację ze swoją opiekunką/edukatorką/nauczycielką. Zarazem jednak, jeśli ufna relacja tego rodzaju nie jest jeszcze ukształtowana, to podążanie dziecka za opiekunką-przewodniczką (lub oczywiście opiekunem-przewodnikiem) poprzez kolejne fazy zdarzenia edukacyjnego wśród przyrody nieurządzonej – wzmacniania albo pomaga ją odbudować. Dodatkowo udział dziecka w zdarzeniu edukacyjnym sprzyja budowaniu jego głębokiej relacji z elementami natury, co poszerza przestrzeń bezpiecznego jego rozwoju (w tym edukacji) i dojrzewania.
Edukacja oparta na ufnej więzi dziecka do prowadzącego (edukatora, nauczyciela, rodzica) dzieje się bez większych problemów, bo dziecko może bezpiecznie okazywać ciekawość i ufnie podąża za wskazówkami prowadzącego. Przyrodnicze otoczenie szczególnie sprzyja takiej edukacji.
Zdarzenie edukacyjne składa się z następujących faz:
Szkolenie jest dwudniowe i obejmuje 12 godzin zegarowych (po 6 godzin dziennie) zajęć w terenie.
Liczba uczestniczek/uczestników – maksymalnie 16 osób.
Przebieg szkolenia
Po ukończeniu warsztatu
Będziesz wiedział/wiedziała:
Będziesz potrafił/
potrafiła:
Będziesz rozumiał/
rozumiała:
Materiały, które otrzymasz:
Opinie klientów
„Pierwszy dzień doskonałego szkolenia. O byciu w lesie, w domu. Doświadczaniu, lekkości, przepływie, przewodnictwie…co tam się dzisiaj działo! Wyprawa do paprociowego lasu. A jutro dzień drugi. Wdzięczność w sercach.”
„W zeszłym tygodniu braliśmy udział w warsztatach pn. “W poszukiwaniu tajemnic Starych Drzew – jak tworzyć przyrodnicze spotkania dla dzieci” prowadzonych przez dr Maję Głowacką i dr Bogdana Ogrodnika z Pracownia Edukacji Żywej. Była to świetna okazja nie tylko do stworzenia scenariuszy edukacyjnych dla dzieci i przetestowania ich na pozostałych uczestnikach, ale również do poznania pałacowego parku od całkiem innej, bardziej naturalnej i bliższej duszy, strony.
Serdecznie dziękujemy prowadzącym za dwa dni pełne wrażeń, informacji, nauki, śmiechu i siedzenia pod leszczyną.”
Ile to kosztuje?
Koszt szkolenia wynosi 5 tys. zł dla placówek zlokalizowanych w woj. śląskim i małopolskim. W przypadku placówek zlokalizowanych w innych województwach – kwota dodatkowo obejmuje koszt dojazdu i ew. pobytu trenerów (w zależności od odległości). W opcji wyjazdowej do naszej bazy zajęciowej w Sopotni Wielkiej – dodatkowy jest koszt pobytu grupy w Agroturystyce.
Kto poprowadzi warsztat?
dr Maja Głowacka – ukończyłam studia biologiczne i obroniłam doktorat badając ekologię zagrożonych drzew. Później przez kilka lat realizowałam projekty czynnej ochrony przyrody. Jednocześnie – od ponad 20 lat towarzyszę dzieciom i dorosłym (rodzicom, edukatorom, studentom i nauczycielom) w byciu w lesie. Od 10 lat współprowadzę Pracownię Edukacji Żywej. Więcej o mnie dowiecie się stąd.
dr Bogdan Ogrodnik – ukończyłem fizykę, pracowałem naukowo jako biofizyk a potem jako filozof przyrody. Doktorat poświęciłem badaniom nad naturą czasu. Od 30 lat towarzyszę ludziom w poznawaniu świata i lepszym rozumieniu siebie, prowadząc zajęcia, warsztaty i inne spotkania na różnych uczelniach, w szkołach i wśród przyrody, pracując z dorosłymi (w tym rodzicami) i dziećmi. Opracowałem koncepcję zdarzenia edukacyjnego, które pozwala wszechstronnie zaangażować dzieci w terenowe doświadczanie i poznawanie przyrody. Od 10 lat współprowadzę Pracownię Edukacji Żywej. Więcej o mnie dowiecie się stąd.
Jak się zgłosić?
Jeżeli chcesz wziąć udział w szkoleniu – napisz na adres: pracowniaedukacjizywej@gmail.com.