Drodzy Rodzice, drogie Dzieci 🙂

W roku 2016/17 w  Kręgu Przyrodniczo-Artystycznym wdzięło udział kilkudziesięciu młodych ludzi cieszących się ze wspólnego poznawania świata. Było to duże przeżycie i radość także dla nas – prowadzących.

W nadchodzącycm roku postaramy się kontynuować spotkania Kręgu „Jeżyka” ale już w nowym miejscu. Na razie jeszcze go szukamy. Pozdrawiamy Was i do zobaczenia.

 

Dla kogo?

Propozycja skierowana jest przede wszystkim do dzieci będących w edukacji domowej, w drugiej kolejności do dzieci, których rodzice jeszcze się na to nie zdecydowali, ale biorą poważnie taką możliwość pod uwagę. I wreszcie do wszystkich tych dzieci, których rodzice rozumieją, jak ważny dla ich rozwoju jest wczesny etap edukacji a także jak ważne jest środowisko, w jakim dzieci dorastają.

Co konkretnie proponujemy?

Proponujemy cotygodniowy cykl spotkań z dziećmi w dwu grupach wiekowych: (6)7-9 lat i 10-12 lat, na których będą one wspólnie z edukatorem budowały swoją wiedzę przyrodniczą w powiązaniu ze sztukami plastycznymi i ruchem (taniec, praca z ciałem). Roczny cykl spotkań będzie podzielony na 4 części poświęcone czterem żywiołom, co da nam okazję do podjęcia całego zakresu zagadnień przyrodniczych.

Co wyróżnia naszą propozycję?

Nasze podejście, które chcemy zaproponować Waszym dzieciom cechuje podmiotowość, polisensoryczność, organiczność i kreatywność.

  • Podmiotowość. Edukator będzie  towarzyszył dzieciom w ich podróży w nieznane. Wiedza osobista powstaje z indywidualnego odkrywania, jest to czas pełen przygód i przemierzania nowych lądów. Nierzadko jednak można znaleźć się na bezdrożu. Wtedy przydaje się doświadczony towarzysz podróży. Będziemy z każdym dzieckiem szukać jego drogi do wiedzy. Ta wiedza z jednej strony ma być dziecku, a potem dorosłej osobie przydatna w całym jej życiu, ale wykazać swoją ważność musi już teraz. W trakcie tej podróży dziecko wykształca różne umiejętności i rozwija się jego osobowość i charakter.
  • Polisensoryczność. Uważamy, że wiedza powinna być zakorzeniona w doświadczeniu zmysłowym: w kształtach, kolorach, ruchu ciała, dźwiękach i rytmach, gdyż dzięki temu nigdy nie stanie się wiedzą martwą, abstrakcyjną.
  • Organiczność. W edukacji bardzo ważnym (ale trudniejszym dla dzieci) jest etap opracowania nowo odkrytego fragmentu wiedzy i połączenia go z wiedzą uzyskaną wcześniej, tak aby stawiły spójną całość. Tu też przydaje się obecność doświadczonego przewodnika. Wiedza przyrodnicza, która wyrasta z naszych obserwacji Natury i zadawanych jej pytań (np. w eksperymentach) staje się rzeczywiście częścią nas samych. Nie jest „ciałem obcym”.
  • Kreatywność. Aby wiedzę osobistą odkryć, opracować i powiązać z życiem potrzeba uaktywnić swój twórczy potencjał. O pajęczych sieciach na przykład możemy się sporo nauczyć nie tylko obserwując je przez lupę ale także malując ich wygląd o poranku, czy po deszczu oraz doświadczając przebiegających przez nie drgań, które decydują o czyimś życiu lub śmierci.

Kilka dalszych uwag o naszej edukacji

Ważne jest dla nas, aby w trakcie spotkania dziecko było od początku emocjonalnie zaangażowane w budowanie swojej wiedzy, aby na tym mu zależało, by czuło, że jest to ciekawe (może nawet fascynujące) i z jakiegoś powodu ważne dla niego.

Każda nowo odkryta i przyswojona część wiedzy i umiejętność powinna przed dzieckiem otwierać nowe horyzonty tego co nieznane i zaspokajać jego wrodzoną potrzebę poznawania świata i osobistego rozwoju. To najcenniejszy kapitał dziecka, który tak łatwo zdusić.

Równie ważne jak wsparcie budowania przez dziecko osobistej wiedzy i umiejętności – jest dla nas wspieranie jego zdolności współpracy czy konstruktywnego radzenie sobie z sytuacjami trudnymi w grupie.

Proces edukacyjny jest ściśle spleciony z procesem rozwojowym i wychowawczym.

Dlaczego jest to propozycja dla dzieci będących w edukacji domowej? Dlaczego my?

Rozwój edukacji domowej i alternatywnej jest dla nas wyrazem szczególnej troski rodziców o dobro swoich dzieci. To dowód, że determinacja rodziców jest tak duża, iż gotowi są oni wziąć na siebie pełną odpowiedzialność za edukację dzieci. Cenimy sobie odwagę, której wymaga taka decyzja i wiemy jak dużo to rodzi niepewności, obawy i poczucia wyobcowania. Chcemy tym rodzicom i grupom rodzicielskim pomóc, oferując nasze kompetencje, doświadczenie i wiedzę. Chcielibyśmy aby edukacja domowa była rzeczywistą alternatywą dla państwowego systemu edukacji i przez swoje wyjątkowe podejście do edukacji dzieci, jej jakość stanowiła katalizator zmian systemu.

Od kilku lat współpracujemy ze stowarzyszeniami, szkołami niepublicznymi oraz grupami samoorganizujących się grup rodziców. Wiele razy proszono nas o poprowadzenie regularnych zajęć stacjonarnych dla dzieci pozostających w edukacji domowej ale dopiero teraz poczuliśmy się do tego dobrze przygotowani.

Coś dla rodziców

Chcemy zaproponować rodzicom (oprócz kawy i herbaty) wsparcie w byciu rodzicem (sytuacje trudne wychowawczo) oraz w odzyskaniu radości z kontaktu z elementarną wiedzą o świecie. Elementarną nie znaczy banalną. Paradoksalnie – dopiero osoba dojrzała jest gotowa w pełni docenić wagę tego, co podstawowe, fundamentalne w życiu. Tę drugą szansę daje nam edukacja naszych dzieci.

Co da Waszym dzieciom czas spędzony z nami?

  • opanowanie treści zawartych w tzw. podstawie programowej w zakresach poruszanych na naszych zajęciach
  • naukę poprzez: zabawę, eksperymentowanie, poznawanie zmysłowe, wspólne dociekanie, tworzenie modeli i pomocy naukowych, przeżywanie emocji w ruchu i sztukach plastycznych,
  • doświadczenie pracy w grupie, z grupą i jako jednostka w grupie

Kto będzie towarzyszył Waszemu dziecku w podróży?

Zajęcia prowadzą doświadczone edukatorki i edukatorzy, współpracujący do tej pory z różnymi instytucjami: szkołami publicznymi, prywatnymi, organizacjami pozarządowymi oraz grupami edukacji domowej. Prowadzimy zajęcia zarówno z dziećmi, jak i osobami dorosłymi a także z całymi rodzinami. Na osobnej podstronie przedstawiamy nasze biogramy.

Gdzie będziemy się spotykać?

Spotkania będą się odbywać w Katowicach, na ul. Francuskiej 12 (dawny budynek Biblioteki Śląskiej), sala 404 (ostatnie piętro).

Organizacja zajęć

30 września w godz. 16.00-19.00 zapraszamy dzieci i rodziców na otwarte spotkanie „Czas na jeża” (formuła spotkania zakłada, że można przyjść w dowolnym momencie). Jesień zbliża się szybkimi krokami, jeże, podobnie jak wiele innych zwierząt przygotowują się do zimowego spoczynku. Podczas spotkania odkryjemy kilka tajemnic jesiennej przyrody ale będzie to też czas na wzajemne poznanie się. Opowiemy Wam bardziej szczegółowo o naszej propozycji.

Zainteresowane rodziny, które nie mogą spotkać się z nami 30 września – zapraszamy na indywidualne spotkanie, które umożliwi nam bliższe poznanie się.

Począwszy od października spotkania będą się odbywać dwa razy w tygodniu w grupach maksymalnie 10 osobowych i będą trwać 3 godziny zegarowe (z przerwami dostosowanymi do potrzeb dzieci).

Ile to kosztuje?

Koszt zajęć wynosi 300 zł od osoby/miesiąc. Rodzeństwo płaci po 250 zł od osoby. W ramach tej kwoty oferujemy 8 trzygodzinnych spotkań w miesiącu. Pierwsze spotkanie jest nieodpłatne. Opłaty prosimy wpłacać z góry na konto Pracowni Edukacji Żywej: BGŻ o/Mikołów 35 2030 0045 1110 0000 0371 7970 (z dopiskiem – „Krąg”).

Jak się zgłosić?

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy: krag.przyr.art@gmail.com lub telefoniczny: 519 326 991, 789 363 273.

WAŻNA UWAGA NA KONIEC

Spotkania „Kręgu Przyrodniczo-Artystycznego” nie są formą korepetycji. Są żywym procesem wspierającym rozwój młodych ludzi.