Motto: „Wychowywać to kochać i wymagać”

Na początku lat dziewięćdziesiątych  zaczęto w Polsce tłumaczyć literaturę poradnikową dla rodziców i wychowawców i szczęśliwie rozpoczęto od dwóch serii książek: Thomasa Gordona „Wychowanie bez porażek” (wraz z późniejszymi odmianami metody dla różnych grup zawodowych) oraz Adele Mazlish i Elaine Faber „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchał, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” (wraz późniejszymi rozwinięciami dla różnych grup wiekowych dzieci).

Jest to program szeroko w Polsce  rozpowszechniony i o dobrze potwierdzonej badaniami skuteczności. Do 2012 roku objęto nim 150 tys. rodziców i wychowawców oraz przeszkolono około 6 tys. realizatorów.

Tematyka zajęć:

Program składa się z trzech etapów:

1) Etap pierwszy – „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – warsztat 40 godzinny

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń konsekwentnie i z szacunkiem dla dziecka a więc w taki sposób, aby były przez dziecko respektowane
  • rozpoznawanie wyrażanie i akceptowanie uczuć, w tym trudnych
  • aktywne, wspierające słuchanie
  • motywowanie dziecka do współdziałania, wdrażanie do obowiązków szkolnych i domowych
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania przemocy fizycznej czy psychicznej
  • uwalnianie dziecka od grania ról narzucanych w domu czy szkole
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości poprzez dostrzeganie zarówno mocnych stron i wysiłków dziecka, jak i jego trudności i ograniczeń, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
  • nauka samodyscypliny
  • udzielanie pochwał opisowych

2) etap drugi – „Rodzeństwo bez rywalizacji” – warsztat 40 godzinny (tylko dla absolwentów I etapu)

  • zazdrość między rodzeństwem, przyczyny, sposoby reagowania
  • ryzyko używania porównań
  • rodzicielskie dylematy – sprawiedliwość, egoizm, ulubieńcy
  • szkodliwość rywalizacji – zalety współpracy
  • kłótnie dzieci – przyczyny, sposoby reagowania

3) etap trzeci – „Nastolatek”  – warsztat 40 godzinny (tylko dla absolwentów I etapu)

  • bunt młodzieńczy
  • pragnienie akceptacji
  • potrzeba decydowania o sobie
  • przedwczesne zainteresowanie seksem
  • narkotyki
  • niebezpieczeństwo mediów

(Za: Zeszyty metodyczne ORE t.12 pt. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – ludzie, program, wydarzenia wczoraj i dziś”. Opr. M. Węgrzecka, Warszawa 2012, s. 7-8)

Adresatami programu są:

  • rodzice
  • nauczyciele i wychowawcy,
  • pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, policjanci
  • osoby, którym zależy na dobrym porozumiewaniu się z innymi
  • katecheci

Potwierdzono następujące efekty „Szkoły…”:

1) korzyści osobiste:

  • lepszy kontakt z własnymi dziećmi
  • lepsza komunikacja z rodziną i otoczeniem
  • lepsza umiejętność rozwiązywania problemów z dziećmi
  • dostrzeganie błędów wychowawczych popełnianych w stosunku do dzieci
  • bardziej precyzyjne formułowanie własnych oczekiwań
  • mniejsze obciążenie psychiczne
  • podjęcie aktywnej pracy nad zmianą relacji z dziećmi i najbliższymi

2) korzyści zawodowe:

  • lepsza komunikacja z uczniami i rodzicami
  • większe poczucie kompetencji
  • większa łatwość w nawiązywaniu kontaktu z drugim człowiekiem
  • lepsza współpraca z rodzicami
  • większa umiejętność w zdefiniowaniu problemu
  • większa możliwość wykorzystania elementów edukacyjnych w prowadzeniu spotkań z rodzicami, rad pedagogicznych oraz innych zajęć psychoedukacyjnych
  • inspiracja do napisania własnego programu takich zajęć
  • świadomość uzyskania doskonałej metody, która w uporządkowany sposób pozwala zająć się wychowaniem, poszerza wiedzę i umiejętności warsztatowe, umożliwia lepsze rozumienie rodziców

(Za: Zeszyty metodyczne ORE t.12 pt. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – ludzie, program, wydarzenia wczoraj i dziś”. Opr. M. Węgrzecka, Warszawa 2012, s. 12)

Czas trwania: Program „Szkoły…” składa się z 40 godzin warsztatów podzielonych na 10 czterogodzinnych spotkań (najczęściej odbywających się w odstępie cotygodniowym).

Liczebność grupy: 10-15 osób

Odpłatność: 200 zł/osobę za 40 godzin zegarowych zajęć

Prowadzący: dr Bogdan Ogrodnik (certyfikat realizatora programu „Szkoły…” wydany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN)

Miejsce: instytucja zamawiająca zajęcia lub do ustalenia

Osoby indywidualne zainteresowane zajęciami prosimy o kontakt (mglowacka.pez@gmail.com); w momencie zebrania się grupy ustalimy terminy i miejsce spotkań.

Rekomendacje: Program uzyskał rekomendację II stopnia (Dobra Praktyka) jako program profilaktyki uniwersalnej ukierunkowanej na zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców, wychowawców i  nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz przeciwdziałania zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży. Rekomendacji udzieliły: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii.