Prowadząc przez wiele lat dla rożnych grup dzieci, młodzieży oraz dorosłych edukację przyrodniczą oraz programy rozwojowe (zawsze w przyrodniczym otoczeniu) dotarliśmy w końcu z naszymi propozycjami do najważniejszego odbiorcy, to jest do rodzin posiadających dzieci w wieku od kilku miesięcy do ok. 8-10 lat. Dopiero gdy zaczęliśmy wspólnie zapuszczać się w leśne ostępy, podążać górskimi potokami, przeskakiwać meandrującymi w dolinkach rzecznych strumykami, zapadać na kilka godzin w zagajniku leszczynowym zobaczyliśmy jak naturalnym dla dzieci i ich rodziców środowiskiem jest Natura. W dzieciach prawie natychmiast odzywa się instynkt poznawania otoczenia, jego eksploracji, pasja odkrywania. Widzimy też jak rodzice podążają za dziećmi i jak budzi się w nich ta sama, co w dzieciach potrzeba poznawania świata i doświadczania go wszystkimi (kilkunastoma!) zmysłami.

Las sprawia, że więzi rodzinne zacieśniają się: dzielenie się odkryciami, radość w korzystaniu ze swobody, bogactwa doznań ale i solidarność i wzajemne wsparcie, gdy ukłuje pokrzywa czy ugryzie mrówka integrują lepiej i głębiej niż wspólne zakupy czy wyjście do kina.

Krąg Leśnych Rodzin tworzą rodziny, dla których las (czy ogólniej Natura) jest miejscem w którym lubią i potrzebują przebywać. Po prostu być w nim patrząc, słuchając, wąchając, bawiąc się i dając się porwać zadziwieniu pozornie najprostszymi obserwacjami. Czasami zaś zapatrzeć się,  zasłuchać, ucichnąć. Czuć bliskość wzajemną i czuć bliskość z sobą samym. Rodziny te traktują las (Naturę) jako środowisko edukacyjne, rozwojowe i wychowawcze swoich dzieci równie ważne jak środowisko stworzone przez współczesną cywilizację.